Uncategorized

Anak jatuh katil, slhkn aku sbb main game. Dia yg bodoh tak bawa sekali anak pergi berak. Ini pesanan aku bt isteri.

Foto sekadar hiasan. Hi KRT, harini aku nak citer sikit. Aku ni hobi main game. Memang dari dulu lagi aku suka main game. Bini aku ni selalu buat muka, ada jer tak puas hati kalau aku main game. Tambah lagi sekarang kan puasa.

Aku selalu jer balik lewat pkul 4 pagi sebab nak terus sahur. Tu pun marah. Bini aku ni ada jer alasan dia. Sikit sikit alasan anak. Kerja rumah dia lah yang buat. Kerja aku cari nafkah jer. Memang aku suruh dia basuh kereta buang sampah basuh tandas semua.

Kereta tu dah 3 minggu dia tak basuh Alasan anak demam lepastu buang sampah pun susah Apa susahnya letak lah anak kat tepi basuh lah kete Bawak jer lah anak tu pegi buang sampah sekali. Anak aku tu baru 5 bulan. Tiap masa menagis.

Aku dah lah balik lambat pkul 4 pegi main game. Pastu sahur lagi smpai pkul 5 so time aku tidoo Anak aku bising jer memekak.. Harini anak aku jatuh katil sebab bini aku letak sebelah aku dia dah sendal kan bantal tapi Anak aku tu dah pandai golek golek. Entah macam mana jatuh katil.

Dia lah yang bodoh. Dia bgtaw dia skit perut nak berak. Takde org nak tengok. Ape ke bodoh sgt. Bawak jer lah anak sekali. Pastu salahkan aku tanak tengok anak. Aku nak tidoo. Aku mengantuk.

Bila nak masak jer. Sruh aku tengokkan. Aku nak rehat. Susah sangat ke jaga anak? Aku cari nafkah lagi susah taw. Aku ni pulak perfectionist, aku mmg nak tengok semua benda teratur and aku ni ketua keluarga.

Dia kena dengar cakap aku. Dia tak boleh lawan. Even aku tak nak jaga anak sekalipun. Dia kena dengar. Pesanan untuk semua isteri. Apa yang suami cakap, kena patuh. Kena taat. Jangan nak lawan. Okay bye

KISAH KE 2. Suami kaki game tapi yang menyakitkan saya, mak mertua terlalu sokong apa yang anak dia buat sampaikan satu hari kami bergduh besar sebab mak mertua. Saya rasa nak bnuh suami dan mak mertua sebab…..

Hai admin. Tolong hidekan profile saya ya. Saya ni bukannya jenis kaki mengadu. tapi tak ade tempat saya nak luahkan. bila pendam saya yang skit. Macam ni saya ni seorang isteri dan mempunyai 2 orang anak yang berumur 4 tahun dan 2 tahun 5 bulan.

Suami saya seorang kaki game . Ya memang kebanyakkan orang cakap elok kaki game dari kaki perempuan, tapi apa guna kahwin kalau 1 benda pun takde nak tlg saya.

Saya ni da masuk 5 tahun berumah tangga tapi hidup macam tu tak berubah2. Dah la tinggal dengan mak mertua, suami saya ni susah nak cakap dia kalau kerja nak ikut kepala dia.

kadang2 kerja kadang2 cuti. FYI, suami saya sekarang kerja swasta bahagian sale, dia kalau pegi kerja ikut mood dia.

Dia banyak kali kena buang kerja. Dia langsung takde usaha nk tmbah pendapatan. Malam pulak dia akan keluar lepak dengan kawan2 dia pegi main pubg.

Kalau dia ade dekat rumah dia akan bangon kol 1 mcm tu.Saya la yang tunggang-langgang dengan anak2 yang masih kecik tu.

Kalau saya kejutkan dia bangun pagi dia akan menengking kat saya kate dia penat. Saya ni jenis malas nak cari ga gduh.

kalau saya sebut pasal dia pegi melepak balik kol 3-4 pagi dia akan mengmuk macam orang gila. Anak2 yang jadi m4ngsa. Anak2 dari pagi sampai malam saya yang uruskan.

Tambahan plak baru2 ni saya dapati diri saya mengandung saya muntah2 teruk sampaikan nak uruskan anak2 memang tak larat. Makan, masak, kemas rumah saya memang tak larat.

Tapi suami saya tetap dengan perangai dia. Dia tau bangon tido makanan dah siap atas meja. Saya smpai dah naik bosan smpaikan saya nak gugurkan kandungan ni.

mak mertua saya jenis tak ambik tau tentang hidup anak dia. Dia tau dia pegi keje balik keje rumah mesti bersih makanan mesti kena siapkan. Kalau tak dia akan tarik muka dan tak bercakap dengan saya. Apa dia ingt aku ni orang gaji ke apa.

Saya smpai bergduh2 suami sebab perangai dia dengan mak dia. Apa patut saya buat sebab saya memang tak tahan dengan situasi sekarang? saya smpai tahap nak bnuh suami dengan mak dia.

Perkongsian berguna daripada ustaz ebit lew untuk suami dan isteri.

Kenapa isteri yang baik lemah lembut berubah menjadi isteri yang garang dan kuat marah-marah…

Tadi selesai beri ceramah ada seorang tahan saya sebelum sampai rumah. Saya terkejut juga. Abang tu stress. Katanya isterinya kuat suka marah-marah.

Anak-anak asyik kena marah jer. Cepat naik angin. Suka masam jer muka. Berubah perangai. Dah lama juga perangainya.

Ramadhan ini sem4kin menjadi-jadi. Tak nak layan suami. Dah tak nak bercakap..ustaz tolonglah saya. Apa saya perlu buat..

Abang, sayang abang kerana Allah. Nak tahu tak sebab apa isteri kita jadi begitu. Dulu isteri yang baik dan lemah lembut. Suka bermanja.

Bergurau sama-sama. Kini semuanya berubah..lagi teruk ada yang sampai stress dan kemurungan..mereka cuma manusia macam kita.

Sebabnya ialah,mereka rindu suami mereka. Mereka perlukn suami yang beri perhatian pada mereka. Mereka penat abang. Dari pagi sampai waktu tidur cuma untuk keluarga.

Mereka perlu rehat. Mereka nak suami dengar mereka. Bantu kerja-kerja rumah. Urus anak-anak..kasihan mereka..

Dari pagi sahur. Asyik terjaga-jaga nak siapkan sahur buat suami dan anak-anak. Mereka rindu nak solat dan baca Al-Quran bersama suami…mereka dahaga bimbingan dan kasih sayang..

Saya nak tanya abang ada tak buat semua tu. Kita para suami gagal bimbing mereka.

Erm betul lah ustaz. Saya sibuk kerja. Balik rumah saya sibuk dengan telefon tak berhenti. Tak tolong basuh berak anak. Tak tolong buang sampah.

Tak tolong ajar anak-anak sekolah. Semua isteri saya buat. Dah lama tak berbual-bual dengan isteri. Dia cakap, saya lambat jawab.

Sebab tengok tv dan main telefon. Ya Allah tuhanku..lepas tu kadang-kadang lepak mamak malam-malam. Pergi bersukan dengan kawan-kawan. Mesti wife saya stress..

Betul ler tu abang. Itulah sebabnya. Bukan tak boleh buat semua tu. Tapi jika kita nak rehat. Tengok dulu isteri kita dah rehat ke belum. If kita nak beli apa-apa untuk hobi kita tengok dulu isteri kita pencuci muka pun takde duit.

Sebelum kita pergi berurut tengok isteri kita dah berurut dah ke belum. Kita solat tarawih bantu juga supaya isteri kita sempat tarawih..mereka juga manusia dan perlu masa nak solat dan zikir pada Allah..buat Taklim sama-sama dengan isteri dan anak-anak..

Gitulah abang. Baru betul suami soleh. Ayah yang baik. Hamba Allah yang disayangi Allah. Barulah hidup rezeki kita berkat. Barulah Ramadhan ini telah mengubah kita. Kita berjaya dalam sekolah Ramadhan ini. Asas dia mula di rumah. Bagaimana layan suami atau isteri.

Abang tu kata,ustaz izin saya pluk ustaz. Doaakn saya ustaz. Saya nak jadi hamba Allah yang baik. Teringin nak buat dakwah dengan ustaz.

Saya doakan abang bahagia sampai syurga bersama isteri dan semua anak menjadi anak soleh dan solehah-
Ustaz ebitlew

Ini respon pedas netizen untuk kisah pertama.

Khalisa. Perfectionist ? Diri sendiri jdi suami pun xperfect .. isteri da mcm org gaji.. dgn anak lagi dgn nak basuh kereta kau lagi.. yg kau tahu main game.. kau keje pun ade cuti .. bini kau kat umah 24jam keje xcuti .. lepas tu bile kerajaan umum 2% kwsp potong untuk isteri .. mengelabah sbb usik duit die..

Kasih. Da la bln puasa..da dkt 10 akhir ramdhan..mne tau kot2 mlm ni mlm lailatulqadar…ak nak doa..supaya..allah lembutkn hati bini ko tuk kuat n tglkn ko..da dpermudahkn sgala urusan bini ko untk jd ayah dan ibu pada anak tu..srta dpergandakn rezeki isteri ko n anak tu…

Dan ko..ak doa..ko jd mandul..dan x pyh kawen lgsug…sbb amanah allah ko bt main bro..ko sksa zahir batin die..dunia mgkin ko rasa ko lepas bro..akhirat mnjwb la ko dgn allah…

Ye jd isteri kne ikot ckp suami..tp..klo suami mcm ko..rasa x lyk untk dgelar suami or ayah…dan x lyak dgelar manusia….ko suh bini patuh pd ko..tp ko patuh pada allah x???..

Husna. anak tu manusia, bukan anak patung, jaga orang yang bergerak, makan minum, berak kencing, menangis melalak bukan senang ye jantan cibai .

Kau carik lah nafkah 24jam takkan sama rasa penat lelah nak jaga anak walaupun sorang. kalau tukar tempat ngan bini kau pun, aku rasa bini kau bersyukur gila,

sbb penat nak urus rumah tangga ni penat letih dia takda henti selagi tak jatuh skit atau mati, kalau jumpa depan2 jantan bangang mcm hang ni, memang tak sembang banyak, pijak2 sampai lumat, geram betul akakk

Shila. perfectionist jimbit kau tggjwb dlm fmly pon kau x reti ..lg nk cite kau tu konon2 pentingkan kesempurnaan.. kesian binik kau .. dapat jantan mcm kau.. kalau perngai dh buruk rupa pon mesti buruk..

lg kesian kalau mentua kau tau yg kau layan ank dy mcm sampah .. punah hati mereka yg letakkan sepenuhnya kepercayaan n tanggjwb kat kau tp kau sia2 kan.. xpe bro..

kat komen aku tgk ramai yg m4ki n doakn buruk utk kau.. bulan baik hari baik ni mne tau salah satu doa allah angkat utk bg pengajaran kat kau..time tu baru berakal ye a

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *