Uncategorized

Lps lahirkn anak, berat badan isteriku naik, busuk dan punggvng menggerutu. Aku bawak janda balik rumah. Isteri setuju tapi dgn syarat.

Foto sekadar hiasan.Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap bagi artikel ini. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah.

Baca perlahan lahan, semoga dapat pengajaran dari kisah ini. Assalam dan selamat sejahtera kepada semua pembaca. Min seperti biasa tolong hidekan profil saya ye.

10 tahun berumahtangga akhirnya isteriku hamil dan melahirkan seorang anak lelaki yang cukup sempurna. Dialah anakku, dialah jantung hatiku. Namun lain pula dengan keadaan isteriku.

Selepas melahirkan anak, isteriku mula mengabaikan kehendak aku, nafkah batin, isteri melayan aku dengan baik, tapi aku tak berpuas hati dengan apa yang isteriku beri.

Bukan sahaja di dalam kamar tapi isteriku juga mula tidak menjaga badan. Selepas melahirkan anak, berat badan isteriku naik dari 40kg ke 94kg.

Punggvng menggerutu, perut berlemak, semuanya tidak kena sedangkan dia baru melahirkan seorang anak.

Kebetulan aku kenal janda anak 3 di tempat kerjaku yang memang betul – betul lawa.

Badan slim macam anak dar4, pandai menjaga kerbersihan diri, wangi je di tempat kerja jauh beza dengan isteriku yang selalu bau bawang.

Aku mula berhubung dengan janda tersebut, dan janda tu beri apa yang aku mahu, aku pelik sebab janda tersebut, walaupun anak 3 tapi masih krus dan cantik macam anak dar4 sedangkan isteriku anak 1 tapi sudah hod0h.

Akhirnya aku kant0i dengan isteriku. Isteriku merayu – rayu minta aku tinggalkan janda tu. Tapi aku tak boleh sebab aku tidak puas bersama isteri..

Namun aku seorang suami yg bertanggungjawab, nafkah anak isteri semua cukup. Aku beli lauk pauk, makanan kering basah, keperluan rumah, aku tidak memberikan isteriku duit sebab nafkah wajib adalah makan, tempat tinggal dan pakaian setahun 2 pasang.

Anak aku pula, bulan – bulan aku akan beli bahan keperluannya. Jadi aku memang bertanggungjawab akan hal ini. 3 tahun aku bercinta dengan janda tu.

Akhirnya dia mengandung anakku. Aku nyatakan pada isteriku kalau aku akan menikahi janda tersebut. Namun isteriku merayu – rayu tak mahu. Aku cakap aku tak perluukan isteriku. Bod0hnya aku ya Allah..

Akhirnya isteriku bersetuju dengan syarat aku kena izinkan dia bekerja. Aku pun mengizinkan dia kerja dan aku berkahwin dengan janda tersebut.

Anak – anak janda tu pun berpindah ke rumahku dengan isteri pertama ku. Isteri pertama ku tidak bersetuju min aku bawa isteri kedua tinggal di rumah aku tapi aku kena adil apa yang aku beri kepada isteri pertama aku harus beri kepada isteri kedua.

Namun isteri kedua berhajat nak tinggal di bilikku dengan isteri pertama dan aku terpksa arah isteri pertama tinggal di bilik bahagian dapur. Dia akur.

Pernah sekali isteri pertama mengadu kalau isteri kedua pakai barangnya sesuka hati, aku cakap apa barang yang ada di rumah ni, semua berhak pakai.

Dia akur lagi, rezeki isteri pertama, dia diterima kerja gov sebagai seorang guru, isteri pertama seorang yang berpelajaran namun dulu aku menghalang dia kerja.

Mulalah isteri pertama kerja, 5 bulan bekerja, aku perasan banyak perubahan pada isteriku, dia dah mula pandai bergaya, make up, berwangi – wangian, pakai baju cantik malahan berat badannya turun mendad4k dari 94 ke 50 kg. Isteriku dah mula cantik.

5 bulan je kami duduk bersama, isteri pertamaku sudah sewa rumah, dah beli kereta axia, jadi dia keluar rumah dan bebas ke mana – mana.

Aku cakap kepada isteriku kalau nak keluar, tinggal anak sebab aku tau dia lemah bila berkaitan anak.

Aku tak sangka min dia sanggup tinggalkan anak. Katanya, dia ibu kandung dan dia pasti anak akan cari dia.

Dan dia cakap, dia akan minta fasakh dan dia akan pastikan anak dengan dia. Dan sekarang dia tinggalkan anak dengan aku.

Aku sebenarnya tak pandai jaga anak, basuh ber4k lagi aku tak tau, nak beri makan dan mandikan aku tak reti.

So aku suruh isteri kedua buat tapi steri kedua tak mahu katanya dia sibuk jaga anak sendiri. Nak hantar pergi rumah keluarga aku.

Mak ayah aku sibuk bisnes. So tak ada siapa nak jaga anakku. Nak upah pengasuh. Aku tak mampu.

Pernah sekali aku tinggalkan anak dengan isteri kedua. Anakku menangis tak henti. Badannya Iebam – Iebam aku tak pasti kenapa.

Dan akhirnya aku membuat keputvsan untuk memberikan anak itu kepada isteri pertama sebab anakku sudah dem4m terus, sampai tahap saw4n.

Rupanya anakku di d3ra ya Allah. Isteriku buat report p0lis. Aku dan isteri kedua di tahan.

Isteri kedua mengaku dia membaIing – baIing anakku sebab str3ss jaga anak, lagi pun dia tengah mengandung. Yaa Allah besarnya dugaanmu. Aku terus mencerraikan isteri kedua dengan taIak 3.

Sekarang, tarikh perbicaraan aku dengan isteri pertama sudah hampir. Aku dah sedaya upaya pujuk dia nak rujuk demi anak.

Tapi dia tak mahu. Katanya dah puas dia merayu tapi aku abaikan dia, dia salahkan aku. Katanya, aku punca dia g3muk, hod0h, busok.

Sekarang bila aku tak ada. Dia dah cantik. Ya Allah apa salahku. Macam mana aku nak pujuk isteriku untuk rujuk.

Katanya sekarang dia dah ada pengganti dan akan berkahwin selepas habis iddah. Allahuakbar tolong aku..

Kisah ke 2 lebih mendebarkan, baca perkongsian di bawah,

Assalamualaikum admin dan pembaca sekalian. Tujuan saya confess ini untuk berkongsi kisah hidup saya dimana pernah ditawarkan oleh isteri untuk berpoligami.

Saya seorang ayah kepada 4 orang anak dan suami kepada seorang isteri yang sentiasa sibuk dekat medical line. Saya ini asal Terengganu dan membesar dekat Kelantan. Kini menjalani kehidupan dekat lembah Klang.

Nak jadikan cerita begini……

Ketika awal tahun lepas. Isteri saya ada offer untuk saya berpoligami. Tujuan isteri saya beri tawaran itu kerana diri dia sentiasa sibuk di hspital.

Kesibukkan itu menyebabkan dirinya tak sempat nak tunaikan tanggungjawab seorang isteri sepenuhnya. Dia juga melihat suaminya sehari – hari di rumah yang hanya bertemankan 4 orang anak tanpa seorang isteri tercinta.

Tapi asbab dari pengalaman terdahulu. Saya anggap tawaran isteri saya itu hanya warna warni dalam hidup saya.

Kenapa saya tak ambik kesah dengan tawaran dari isteri saya itu?

Pada 4 tahun yang lalu saya pernah bekerja dekat alexandria egypt. Tapi ketika saya pulang beraya di tanah air. Saya ada tanya isteri saya. ” Sayang okay tak abang bekerja dekat outstation “.

Setiap kali saya tanya isteri saya dengan soalan itu dibalasnya okay beserta dengan ukiran senyuman dibibirnya.

Sebanyak 3 kali saya tanya soalan yang sama padanya tetap dibalas dengan okay dan senyuman. Tapi selepas itu saya mula main psikologinya dengan menanyakan soalan yang sama dan memandang kearah anak matanya. Tak sampai 5 minit saya tenung anak matanya dengan nilai kasih sayang.

Tiba – tiba berlaku ketirisan airmata dari dirinya. Ketika dia pluk saya itu. Dia menyatakan walaupun berat bagi dirinya untuk membenarkan saya bekerja dekat mesir. Tapi disebabkan dia sayang dekat saya. Dia terpaksa korbankan jiwa raganya untuk impian saya.

Disebabkan saya ini seorang suami yang mementingkan perasaan isteri. Saya dengan rela hati korbankan kerjaya saya sebagai process engineer untuk kebahagiaan bersama. Kini saya seorang surarumah dan petani modern sahaja.

Alhamdulillah…Bila saya sentiasa berbuat baik pada isteri. Sentiasa jadikan hidup isteri terukir dengan senyuman.

Hidup saya ini sentiasa dipermudahkan. Juga sepanjang 8 tahun usia perkahwinan kami ini. Boleh saya rungkaikan sesungguhnya rezeki saya ini ada disebalik diri isteri saya.

Setiap kebaikan yang saya lakukan pada isteri Allah kurniakan pelbagai nikmat pada saya. Walaupun tidur tak cukup tapi Allah kurniakan hidup tanpa penat dan mengantuk. Bila pendapatan hidup saya kini lebih rendah dari kehidupan dulu.

Tapi Allah sentiasa memberi kekuatan untuk bekerja dan kesihatan yang baik. Bila saya bersabar dengan kehidupan saya yang beristerikan seorang dktor dan mempunyai seorang anak yang ADHD. Allah sentiasa kurniakan hidup saya dengan ketenangan.

Ramai terkesan dgn perkongsian kisah pertama, apa reaksi warganet

Sal Ishak, itu bukan adil.. itu sengkek namanya.. org nak berbini dua awk pun nak.. konon nak adil.. sampai baju bini pertama pun nak kongsi.. kalau betul mampu.. rmh sebiji sorang.. bukan rmh sebiji semua sumbat kat situ..

Aen Jay, Isteri kau jadi buruk sebab kau yang tak jaga kebajikan dia, kalau kau jaga dia tak ade laa str3ss tahap boleh g3muk. Lagi satu ingat kau sempurna sangat ke?

Nak bini cantik campak le fulussss, boleh jadi cantik dari artis lagi. Nak best. Nak memacam tapi tak nak modal.

Jantan macam ni aku buang jer dalam sungai kasi buaya. Jantan melayu kat Malaysia ni memang ramai jenis tak sedar diri, berbanding mat saleh, dorang kat sana walaupun fizikaI pasngan buruk, dorang appreciate each other.

GentIemen. Sorry la da banyak aku jumpa lelaki sampah macam ni. Sorry laa yer. Sorry not sorry.

Zee Lee, sedarlah dr klau gji pun xseberapa ada hati nk tampung 2 bini,, yg perempuan pun xsdr dri,, seronok pulak jd org ketiga ,, sama² bodoh geram pulak aku

Hamiza Hamat, Pertama nak ucap takziah kerana bakal bercerrai dan yang kedua padan muka sebab selama ni tak pernah bersyukur dengan apa yang Allah dah kurniakan.

Perempuan tak cantik sebab laki tak mampu dan dia sanggup ketepikan kehendak dia sebab dia tau laki dia tak mampu tapi bila tak cantik buat alasan nak currang. Terima la hadiah yang tak ternilai.

Farahin Ismail, Klo dia kerja.. Ada duit sndri… Boleh lah beli mcm2 untuk cntik kan dri…ni dok rumah..hrapkan Laki bgi duit tu pun lepas beli tepung jer.. Xkn nk tepek tepung hari2 kat muka…(ibaratnye gituw)

Fatin Muhammad, Padan muka kau. Itu je nak cakap. Ingat orang perempuan ni dengar cakap laki duk rumah jaga makan pakai anak, laki sampai diri sendiri macam tongkang karam.

Sampai masa laki tinggal cari yang cantik. Laki macam kau ni, memang patut kena tinggal.

Adil kau cakap kalau bagi isteri kedua duk rumah dengan isteri pertama. Mana kau belajar? Setakat belajar sampai suami boleh kahwin 4 sunnah tapi tanggungjawab ke laut.

Bini yang sorang pun kau tak mampu nak cantikkan nak tambah lagi beban. Bagus pun kena tinggal .

Nor Fenzz, Selalunya suami macam tulah.. Tak pernah nak setia pada isteri pertama. Tak semua lelaki macam tu ada yang teramat setia..

Alhamdulillah pada isteri yang bersuamikan orang yang setia, terima isteri seadanya.

Ada juga suami yang tak puas dengan isteri yang satu nak juga perempuan kat luar. Kadang tu isteri yang ada tak kurang cantik, tapi cari juga, pandang juga perempuan kat luar. Ada jer kekurangan isteri di mata suami. Seolah suami tu sempurna sangat.

Aireen Hashim, Terbaekk lah bini pertama ko..sabar dan tabah org nya..akhirnya die menang..itulah pgajaran buat ko sbgai laki..jgn pikir diri sndri..tuhan tu maha adil..

Normilati Mhd Safri, Apa salah kau? Banyak, muhasabah diri ya, malas nak ulas. Salah satunya yang paling salah bila kau bawak bini kedua duduk sekali dan halau bini pertama duduk bilik lain.

Siapa pun orangnya dia akan benar – benar terIuka. Dah kenapa nak bini tu balik, bukan kata dah Ionggar apa semua ke? Nak balik demi anak?

Masa ko kahwin lain ada pikir anak tu tak? Move on je la. Cari la calon lain yang kau rasa lebih baik lebih ketat lebih pandai jaga kau ok.

Oh ye jangan culas nafkah anak kau dengan isteri pertama dan nafkah anak yang sedang dikandung bekas isteri kedua tu ye.

Lily Suhana, Kan ….dulu dia di golek …sekarang kau tergolek …bukan kehodohan dia yg menjadi alasan …tapi nafsu syitan kau kan?… sorry tiada simpati pada mu …padan muka kau.

Wardah Uhuk, Konon kata sunnah, kongsi pahala bagai. Tapi asas taknak bersedia. Bukan senang nak jadi orang yang adil. Kalau tak mampu/bersedia, cukup satu. Bukan setakat nak halalkan hubungan semata2 ja. Amanah dari Allah tu hmm.

Aina Fariza, Nk ckp BYK nt ada je yg kecam susah dia janda BYK masa nk pk diri dia tkde nk sibuk2 nk masak nk layan laki dh yg ada laki ni nk kemas umh settlekan ank2 masak UTK laki gosok baju laki.

LG so knela faham knape bini awk tkkemas sbb sibuk uruskan umh tangga jgn BG alasan LA itu ini bantu LA bini tu wat keje jg sama2 ank je masa bini awak tu BYK UTK diri dia ni semua atas bahu dia cmne dia nk uruskan diri

Nia Elly, Nafkah utk isteri tu, utk dia guna camne, adalah wajib, si jantan jahanam. Dahla bodoh, angkuh, xsedaw diri, cetek pengetahuan ugama, pokek sengkek, biol, buta, nafsu Iblis dan setan,

buat lak anak haram, mulut n hati longkang najis. Alhamdulillahhh, bini yg terbaik kurniaan Allah, engkau rejek sebab mmg bukan level hotak xde akai punya jantan.

Azza Rina, Dari ko habiskan duit kahwin dgn jande tu ade baiknye duit tu ko labur kat bini bg dia cantik spt mule2 ko ambil dia dari ibu bape dia…salah ko sendiri lagi ko tanye balik ape salah ko…alahai..

jgn salahkan bini ko kenape xnk rujuk sbb dia dh lame makan hati dgn sikap ko yg xjage perasaan dia….hadap jerlah yer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *