Uncategorized

“Jngan kata isteri sy takda iman” Wktu mengadung ank prtama. Isteri ugut cerrai dan cuba lilit leher sndiri. Aku jd panik, bila dia mula ambik psau potong Dan lakukan sesuatu.

Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah.

Assalamualaikum semua.. saja sy ingin berkongsi.. perkahwinan sy bru nak msuk 2tahun. Sy takda masalah rumahtangga apa pn. Semasa diawal perkahwinan, sy bru dpt tau isteri sy ada penyakit DEPRESSI0N yg bgi sy sngat teruk.

Sblum sy berkahwin dngan Maira (nama isteri), dia prnah berkahwin (Jnda). Akibat kegagalan rumahtangganya yg dlu yg mmbuatkan dia depress. Dia bkan didra scara zahir shja, malah didra secara btin jgak (perasaannya).

Dia dicurrangi, diabaikan, dipkul, diftnah mcm2 oleh bekas mertua, sehingga dia kehilangan anak pertamanya. Mula dari itu dia kemurungan. Setelah kahwin dngan sy, sy tak prnah tau dan maira tak pernah cerita pada sy yg dia ada depressi0n.

Smpai satu masa tu, wktu tu dia mngandungkan anak pertama kami, hanya krna kesilapan kecil yg sy lakukan dia mngamuk smpai lupa diri. Dia asyik ugt sy dengan meminta cerrai, sy bengang lalu sy tmbuk dinding dihadapannya.

Matanya brubah jd merah, dan dia dtg dkat pada sy lalu menampar sy sekuatnya. Dia masuk bilik dan meracau sperti org hilang akal, dia hempuk2 kpla didinding batu smpai bengkak kpla, dia ambil kain tudung dia dan dia lilit dilehernya sekuat2nya.

Sy jd panik, knpa dngan isteriku, hnya krna mslah kecil dia memberontak smpai bgni skali. Saat itu sy bergelut dngan dia diatas katil krna dia taknak melepaskan kain tudung yg dia lilit dileher. Mukanya jd pucat, sy jd makin takut dan panik. Sy tak sengaja sy tertampar dia.

SAYA PANIK. dan dia pn lepaskan kain tersebut, 15minit berdiam sy sangkahkan semua dah kembali okey, sy kluar dari bilik sbb nk ambil air minum nk bg dia minum, dia pn ikut kluar, dia masuk tandas, lepastu sy taktau mcm mana sy bole lengah, dia prgi dapur dan ambil psau potong daging.

Allahurabbi, msa tu sy jerit mengucap, dia t!kam perut dia bertubi2, msa tu dia tngah mngandung, sy hlang arah, sy takut. Perut dia berdrah sedikit, tak teruk tp lebam, dia hala p!sau dileher, sy cuba dkat nk capai dia, dia ajukan p!sau tu pda sy.

Dia dah mcm bukan diri dia. Sy ambil kputusan untk terjah jgak, msa tu tangan sy tert!kam sdikit, dan berdrah bnyak. Lpas dia nmpk tangan sy brdrah, dia jd lembik, dia pndang sy smbil mnangis. Dia pndang sy smbil meminta maaf berulang kali pda sy, dia peluk sy sekuat hati dia.

Msa tu bru sy tau, dan sy cuba elakkan untk sakiti atau buat bnda yg dia tak suka. (bukan skali terjadi, dah berkali dia mngamuk, dan dah bnyak parut ditubuh bdannya yg dia buat. Dia mrh pda sy, tp dia lukakan dirinya sndiri)

Lepas beberapa hari kjadian itu brlaku, isteri warded sbb keguguran. Sy redha, yg penting isteri sy sihat. Lepas 4 bulan keguguran Allah ganti blk rezeki yg hlang tu (anak). Sy sedaya upaya bhgiakan dia, xnak bg dia sedih.

Wlaupun usaha sy tak smpurna, Alhamdulillah slma mngandung anak ke2 dia takprnah meracau lg bla bergaduh, tp sy msih takut dan trauma atas apa yg prnah jd. Jngan kata isteri sy takda iman, DEPRESSI0N bkan sbb takda iman, DEPRESSI0N adalah satu pnyakit.

Isteri sy seorg yg solat 5waktu, mengaji quran, stiap kali hndak tdur sntiasa beristighfar. Dia seorg isteri yg sngat baik, sngat taat pda sy, sngat sygkan sy. Sy sngat bersyukur, dah bnyak perubahan dlm diri dia smnjak hadirnya anak ke2 ini.

Sy dah cuba ajak dia prgi berubat, tp dia taknak, takpa sy tak paksa. Dia cma kata yg pting sy slalu ada bersamanya. InshaAllah syg, doakan isteri sy dpt sembuh dri penyakt bhaya ini, dan doakan isteri sy melahirkan anak sulung kami. Doakan sy agar sy kuat untk harungi dugaan semacam ini…trima kasih.

Komen warganet

Citra: pujuk isteri untuk rawatan hospital.. ada klinik utk depressi0n .. hospital swasta pun ada treatment .. jangan biar .. takut lebih melarat kalau ada yg trigger .. tak perlu malu.. dia perlukan rawatan perubatan selain support family… cuma jangan ke rawatan pelik2 dah la.

Naiema: Bg sya.klau boleh pujuk dia.bawak lah jumpa pkar.kita xtahu masa nya bila dia moody.dlu pernh hilang ank dlm perut.sekrang ank ada kt luar. sy bimbang keselamatan anak. depressi0n bukan sakit main main.. semoga kesabaran sentiasa bersama tuan.

Suhaisa: Alhamdulillah…masyaallah…Allah kurniakan awak kesabaran. saya doakan awak berbahagia… saya faham isi hati isteri awak….amatlah payah… terlalu sukar..bila mental didra… percayalah saudara…..saya amat memahami pekara tu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *