Uncategorized

Aku keja askar. Sedih, bila nk kawin makpak tetapkan hantarn 3k je. Tp knduri mau habis 25k. Skrg gaji x cukup nak sara bini, tp x sangka keluarga mentua sanggup bt gini.

Assalam min.. Ni fake akuan je… aku nk cerita sikit pasal aku, aku seorang tentera darat dah beristeri dan ada dua anak yg comel2.. Hubungan aku dgn anak isteri erat bahagia je, aku xde masalah rumah tangga pun, yg aku nk cerita skrg ni pasal aku dulu2 masa bujang2 aku selalu sgt buat pinjaman koperasi tentera.

Aku seronok sgt buat pinjaman tu, aku langsung xfikir pasal masa depan aku waktu tu, yg aku tau aku seronok nak buat pinjaman bnyk2 sekali aku pinjam 20k, lepastu aku pinjam lg 30k, tp aku pinjam tu untuk seronok2 je nk beli brang yg aku suka,

Tapi bukan untuk maen pempuan tau aku xpenah maen pempuan masa aku bujang2 sbb aku bkn mcm lelaki laen, duit tu untuk bg kat adik aku sponser untuk dia buat kenduri kawen, sekampong mak aku jemput min 2000buah pintu mak aku jemput, mak aku ni jenis berlagak sikit, anak dia dia jual mahal, anak dara org pulak dia nk beli murah.

Laki adik aku bg hantaran sikit je xcukup nk tampung buat kenduri tu last2 aku kesian kat depa aku terus buat loan 30k tu bg kat mak aku untuk buat kenduri tu, tp xsampai 4tahun adik aku kawen adik aku dh cerai min, xkemana jugak buat kenduri besar2 tu last2 bercerai jugak, yg aku ni pulak smpai skrg masih menanggung hutang min..

Masa aku nk kawen pulak aku buat loan koperasi 30k so total aku pinjam semua tu dh 80k, tapi yg buat aku tiba2 jd sedih ni mak pak aku bg hantaran 3k je kat bini aku masa tu sbb mak pak bini aku xcakap pun nk berapa ribu mak pak bini aku ni org baek2 alim2 so belah bini aku buat kenduri kecik2 jelah pastu belah aku pulak mak aku buat besar2 min 25k belanja masa kenduri aku tu jemput 2000pintu buah rumah jugak…

Yg buat aku lagi terkilan skrg ni aku kesian tgk anak bini aku makan pakai aku xcukup bagi, korang bayangkan lah gaji bersih aku skrg ni rm480 je min memang xcukup, potong hutang koperasi saje dah rm1800 min, tapi bini aku xpenah pun nk merungut.

Sbb selama 6tahun aku dh berumah tangga ni mak pak bini aku yg bnyk tlong aku, mak pak bini aku baek sgt dgn aku walaupun aku ni org susah gaji pulak kecik dan xberharta harap motosikal buruk tu je min, tapi skrg aku dh ada kereta.

Itu pun mak mertua aku yg bg duit bayaq muka 10k sbb gaji aku xlepas nk loan kereta masa tu min, aku segan sgt min dgn keluarga bini semua depa tanggung aku anak beranak dari makan minum sampai la duit nk isi minyak kereta kalau gaji aku dh habis depa la dok bagi.

Susu pempes anak kalau habis sebelum aku gaji depa la dok beli, aku segan sgt2 dgn mak pak mertua aku, bila aku susah bini aku mak pak mertua aku lah bnyk dok tlong, nk harap adik beradik aku memg xdak lah depa nk tlong aku yg depa tau dok mintak duit saja kat aku.

Sedangkan depa pun ada keja gji besar lg dari gji bersih aku, apa aku nk cakap skrg ni aku menyesal sgt2 sbb buat loan puluh2 ribu masa aku bujang2 dlu.. Aku langsung xfikir masa depan aku wktu tu xfikir nanti kalau dh kawen mcmana klau dh ada anak mcmana.

Skrg hadap lah aku gji bersih rm480 tiap2 bulan sampai aku tamat perkhidmatan nti, sbb aku belum buat sambung lg.. anak bini aku nk mkan xckup, nk beli pakaian apa tah lg, sampai anak bini pakai bju koyak2 sbb xckup duit nk beli.

Tp bini aku baek sgt2 xpnh merungut dgn aku bini aku cakap biar susah2 dahulu bersenang2 kemudian, ape2 pun memg salah diri aku sbb loan bnyk2 masa bujang2 untuk benda yg xberfaedah, jd skrg ni aku nk pesan la pada askar2 tu jgnla seronok sgt ampa nk loan koperasi.

Fikir la jugak pada masa depan ampa nti kalau ampa dh kawen ampa sanggup ka tgk anak bini ampa nk mkan itu ini xdpat pastu pakai bju koyak2, sanggup ka ampa tengok anak ampa teriak2 nak itu ini smua xdpt sbb gji ampa xcukup, aku dh lalui nya selama 6thun ni memg aku ksian sgt kat anak bini aku tapi apa kan daya memg semua salah aku..

Komen warganet

Ahmad: Assalamualaikum Tuan, sbb ats keikhlasan tuan pd keluarga lah yg bt kan Allah s.w.t bls dpt isteri dan family yg baik bt tuan, terharu baca, namun nasihat sy, byk kan ibadah pd Nya, rezeki dr Allah s.w.t pasti ada jln Nya, amalkan zikirullah dibwh namun dgn ikhlas hati jgn bt krn sesuatu, dan juga byk kan istifar serta solat taubat…

Ya Mughni, Ya Ghani, Ya Fattah, Ya Razaq, setiap khamis mlm jumaat slps solat maghrib jgn berganjak dr tmpt solat namun amalkan Al-Fatihah 41x lps tu berdoa lah minta dimurah kan rezeki dr segala sudut, jika berada dilangit turun kan, jika berada didlm bumi keluar kan, doa yg baik2 inysaaAllah dgn izin Nya, semoga Tuan mendpt keberkatan dan diberi ketenangan utk terus kan hdp bersama family tersyg…

Aamiin Ya Allah… rezeki bkn bermaksud harta dan wang ringgit? Kesihatan, isteri, ank2 maka ms berdoa minta lah namun br berpada2 minta dinurah kan rezeki utk kehdp dan demi tanggungjwp tuan sebagai suami kpd isteri dan ank2…semoga berjaya Tuan, terima ksh diats jasa Tuan mendaulat kan negara, salam hormat dr sy Tuan..

dan jgn sesekali membelakangkan isteri, ank2, serta mertua yg telah berjasa selama ini bg pihak Tuan utk keluarga tuan, hargai lah mereka seadanya, andai Tuan baca sl lah pm sy.. ada sesuatu yg mampu diberikan pd Tuan berbentuk ilmu.

Hasmie: Abg ipar aku airforce pun gji kecil sbab masa bujang ikut kehendak gf konon syg..buat loan X ingt ssah akan dtg…dah khwin mnyusahkn mil & fil aku..anak dah 4 org smua kat kg..menyusahkn!!!pd biras aku yg slalu komen kt krt ni bajet good2 tu taubat la..

ko pn X btul menipu brlagak mcm org kaya paksa laki ko buat loan sbab nk lawan dgn aku..aku ni lain krja nk apa2 X menyusahkn laki aku..laki aku pn meluat dgn ko X hbis2 ko melagakn aku dgn biras lain!!nasib baik biras lain taw mulut puaka ko tu..sudah2 komen kt krt ni sedangkn ko tu X betul

Minia: Sy sbgai isteri tentera.. Sy x galakkan wt pinjaman melainkan terdesak.. Rata² yg pinjaman byk ni memg sakit sgt nk smpai hjung bulan… Sy selalu nasihat laki bia org ckp rugi x wt pinjaman.. Asal kite x rase terbeban.. Bia gji bersih besar dr bia papa asal bergaya…

Leave a Reply

Your email address will not be published.