Uncategorized

“Jangan sakiti dan curang pd mereka” Jumpa akak mcm pening jaga 5 anak isi minyak. Tiba2 ada sorg anaknya lari kluar dan aku kejar. Masa aku nak tlng akak itu, ini berlaku.

Sebak rasa nak menangis. Tadi saya nak isi minyak kereta isteri saya. Ada kereta sebelah saya juga nak isi minyak. Pemandunya seorang wanita bawa 5 orang anaknya kecil-kecil lagi. Sedang melintas untuk ke kaunter dalam. 2 anak kecilnya bergaduh dan menangis.

Bila masuk ke dalam. Seorang lari ke luar. Saya tolong kejar kerana ada kereta macam tak perasan anak kecil tu. Saya terus pergi ke wanita tadi. Saya tolong layan anak kecilnya.. Dia muka pening, penat, panik dan sedih. Nampak penat. Saya tolong bawa anaknya ke keretanya.

Saya kata takper saya tolong isi minyak. Akak duduk dalam kereta takper. Saya tahu wajah begitu. Wanita juga manusia. Perlu rehat. Ya Allah.. Sambil isi minyak. Teringat bidadari saya di rumah. Selalu saya tolong isikan minyak kereta saat ada di rumah.

Diam-diam saya bawa keluar waktu Subuh atau tengah malam isikan minyak. Tapi kadang-kadang saya pun takde di rumah. Ya Allah.. Saja tak bagitahu. Esok mesti dapat mesej. Terima kaseh abang tolong isikan minyak penuh. Saya reply.

Terima kaseh tolong jaga anak. Terima kaseh jaga abang dengan baik. Terima kaseh sayang abang. Terima kaseh mandikan anak-anak masa abang takde di rumah. Terima kaseh basuh baju abang. Terima kaseh masakkan untuk abang. Terima kaseh semuanya sayang..

Sebak dapat terima kaseh. Cuma satu yang saya buat. Isteri kita di rumah buat semua. Tapi ada orang lupa cakap terima kaseh pada isterinya..pada orang yang tersayang.. Tak terbayang betapa kuat dan tabahnya seorang isteri.

Bawa 5 orang anak isi minyak kereta. Buat diriku dan para suami lihatlah isterimu. Bantulah isi minyak. Bantu kerja rumah sikit-sikit. Bantu dengar luahan hati mereka. Bantu doakan mereka Allah beri kekuatan dan ketabahan.

Bantu surprise kan mereka dengan kebaikan. Bukan dengan benda bukan-bukan dengan sakiti mereka. Curang pada mereka..jangan suka marah-marah pada isteri dan anak-anak. Lepas isi minyak. Kakak tu terus pergi. Tak cakap terima kaseh.

Saya faham pening urus anak-anak. Merengek dan menangis. Pernah ada wanita masuk kereta saya bawa anak-anak. Terkejut dia salah kereta. Ya Allah mudahkanlah buat wanita ini. Mudahkanlah bidadariku.

Mudahkanlah semua wanita di luar sana. Bahagiakanlah mereka. Ya Allah sampaikan doaku buat mak tercinta. Ya Allah semua kebaikan yang kau terima dari majlis keluargasunnah ini saya hadiahkan buat mak ayah yang saya cintai. – Ustaz Ebit Lew – #Hargailahwanita

Komen warganet:

Isma: Yer…suami mcm ni 1 je dalam sejuta….aku pon dpt isteri yg dalam sejuta…tiap2 kali isi minyak xde tima kasih pon….yg ada…”daddy..minyak kete dah kelip2..”

Mcm malam td..dinner aku siapkan…xde pun tima kasih…ok je….korang kalau bab nak membawang mengata lelaki…ada citer suami mcm ebit lew…kemain hauk nak suami mcm tu…diri tu dah elok ke layan suami?

Nik: bagus tu ust. cuma sesekali perlu ajar juga isteri isi myk…sbb kalau berlaku kecemasan n suami outstation or kalau suami dijemput dlu…dah terkial2…mmg bagus jika suami boleh buatkan perkara2 teknikal dlm rumah tangga, tp itu bukanlah tiket utk isteri tak perlu ambil.kisah…

Raisha: sebak n tharu gile bile suami ckp tq sb msakkn n jge ank2 ..wlaupon skadar ucap tp rasa dy tu mendalam weyh..smlm laki ak belikan coklat untk ak bt suprise knonnye ..haihh bsemut smpai arini ati ak ni..smoge suami2 kt luar sne hargai isteri anda mcm tt ni n suami2 kt luar sne hrgai bini dorg..jd bini bukan snang weyh..kt umah dh macm marathon ngn ank2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *