Uncategorized

Rumah PPR abah hnya ada 2 bilik tidur. Bila kakak bawa balik abg ipar. Mak abah jd mcm org gaji, kena tidur luar. Tp bunyi kuat mlm tu buat kami xleh tidur.

Gambar sekadar hiasan. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah.

Hi admin, tolong hide ye acc saya. Saya seorang perempuan dan sudah berkahwin. Saya cuma mahu meluahkan apa yang terbuku di hati saya. Minta maaf kalau nukilan saya tak berapa cantik.

Saya ada abang ipar, selepas dia berkahwin dengan kakak saya dan sekarang mereka duduk menempeI 1 rumah dengan mak ayah dan 2 orang adik saya.

Rumah mak ayah saya kecil saja (ppr). Dan dua orang tu tak ada rasa bertimbang rasa langsung dengan keluarga yang lain dengan memilih bilik ruang yang besar.

Mak ayah saya pula terp4ksa tidur atas lantai beralaskan toto di ruang tamu. Adik – adik saya tidur beralaskan tilam kecil di bilik yang sempit.

Selepas berkahwin mak ayah saya runsing menantu dorang (abang ipar) tak kerja. Hampir setahun menganggur, makan apa yang mak saya masak, lepas makan tak basuh buat macam itu rumah mak ayah dia.

Selepas itu kakak saya pulak mengandung. Masih jugak masih belum bekerja, dua orang ni rajin sangat meminjam dengan ayah saya tanpa rasa segan.

Dengan ayah saya tak cukup belanja, kalau tak bagi kesian pulak katanya. Dahla duduk rumah, bilik besar, makan tak basuh, bil api, bil air tak ada nak tong – tong bayar.

Kakak saya pulak selalu mintak ayah saya duit, kalau mengidam apa – apa, senang je dia mintak kat ayah saya, mana ya pergi MARU4H seorang suami kalau si isteri masih meminta – minta pada ayah mertua dia, sedangkan itu tanggungjawab dia sebagai seorang suami?

Siap berhutang lagi. Mak saya memang makan hati dengan sikap dua – dua manusia tak berhati perut tu. Dengan ayah saya sampai lupa nafkah yang sepatutnya dia bagi dekat mak semata – mata melayan karenah 2 manusia ni.

2 bulan lepas doctor sahkan mak saya ada k4nser, abang – abang dan kakak – kakak boleh fikir tak dalam keadaan mak saya s4kit di mana dia nak merehatkan tubuh tuanya di dalam rumah kecil itu?

Bila saya bertanya pada 1 ekor manusia ni (abang ipar) dia diam lama, dan saya bertanya lagi dia jawab apa yang perlu cakap secepatnya kalau tak penting?

Dalam hati saya “KAU DAH LAH MENUMPANG LEPAS TU MAK BAPAK AKU TIDUR ATAS LANTAI BERALASKAN TOTO, TEMPAT SEMPIT. KORANG LAKI BINI TIDUR BILIK LUAS BERKATIL BERTILAM EMPUK” tapi hanya terngiang dalam hati sebab saya, mak atau ayah tak nak meIukakan hati dar4h daging kami iaitu kakak saya.

Hampir dua tahun mereka berselesa di dalam rumah itu, hampir dua tahun mak saya macam orang gaji. Masak, makan tapi tak basuh. Bil api, bil air semua mak ayah saya yang bayar, apabila saya mahu bertandang ke rumah mak ayah saya di ppr itu pula, saya tak boleh tidur.

Ruang tak cukup, bila saya tidur jugak demi menjaga hati dan perasaan mak ayah saya, adik – adik saya mengeluh sebab mereka tak ada tempat tidur, jadinya saya pula macam menumpang di rumah mak ayah saya sendiri.

Tapi kakak saya tergamak membawa masuk makhluk seperti itu ke dalam rumah dan meIukai hati kami sekeluarga. Membawa masuk makhkuk seperti itu dan meIukai hati ibu yang melahirkan dia, yang menjaga dia.Dah la tidur malam2 buat bising sampai kami yg kat luar ni x tahan kena pekak kan telinga malam2 dgr kamu bermesra.

Satu lagi, Walaupun mak tak tunjuk tapi mak selalu mengadu s4kit hati dengan makhluk tak tahu malu dan yang tak ada maru4h sebagai seorang suami tu.

Kepada kakak ku yang tersayang, kau membesar dengan kasih sayang dan perhatian mak ayah yang tak pernah aku dapat semua tu dari mak ayah semasa kecil, tapi tergamak kau mencari dan membawa masuk per0sak dalam keluarga dan menyusahkan kedua mak ayah kita.

Kau langsung tak fikir keselesaan mereka, kau langsung tak fikir keselesaan adik – adik kau. Kau bersusah payah dengan suami dan dalam masa yang sama kau sudah meIukakan hati mak.

Terima kasih kakak, terima kasih makhluk yang tidak berguna, semoga ALLAH membaIas segala apa yang kau lakukan, hukvm karma ada. Esok lusa orang akan buat pada mak kau dan kau akan rasa apa yang aku rasa.

Apa – apa jadi pada mak aku, aku tak akan maafkan kamu berdua sampai m4ti. Terima kasih min.

Komen Warganet :

Fatimah Aisyah Namaku : Korang adik beradik boleh je tegur. Kalau aku jadi emak bapak korang, jangan harap kitorang tidur kat ruang tamu. Emak dan ayah pun berlembut, naik kepala la. Saya ni emak dan mertua yang terus tegur menegur, tak ada masa nak simpan dalam hati..

Normala Taha : Tentu awak dalam diIema kan, ada jugak mak bapak yang terlalu sayangkan anak. Bila adik beradik lain yang tegur seolah – olah mereka yang dengki dan cemburu.

Mak ayah tak nak adik beradik bercak4ran tapi si pengadu kesian kat mak dia tapi dia cume boleh mengadu dekat sini je. Kalau cakap depan – depan, silap – silap dia plak yang kena buang keluarga..

Sheila Abdul Hisham : Cakap sini luah sini apa yang kau dapat? Bukannya dapat menyelesaikan masalah. Kau ajak kakak kau keluar berdua, ajak dia bicara hati ke hati dan huraikan permasalahan dengan berhemah siap dengan hujah alasan dan asbab – asbabnya.

Dalam masa yang sama memang dia akan sentap, marah dan s4kit hati, biarlah dia marah dan s4kit hati sekarang, satu hari nanti dia sendiri akan sedar dan faham. Di sini kau ada dua pilihan, Emak ayah s4kit hati atau kakak dan abang ipar yang s4kit hati.

Pilihan dan tindakan ada di tangan kau. Memang tak boleh parent dibiarkan tidur diruang tamu. Kau dah berkahwin, kau mesti tau dan faham asbabnya.

Leave a Reply

Your email address will not be published.