Uncategorized

Sedih rasa menumpang rumah mentua. Bila bulan puasa aku jadi kuli buat mentua yg niaga kat bazar. Hanya dibayar Rm20 utk belanja anak2. Masih sabar sbb ingt janji suami.

Assalamualaikum..aku nak luah sikit apa yg jadi kat aku dalam bulan puasa ni.. Aku ni cuma menantu.. Aku xkeje.. Dan menumpang rumah mertua.. Ceritanya, mertua aku ni kejenya jual kat bazar.. Aku ni plak kejenya tolong dorang la..

Xtahu la tolong atau lebih kpd kuli sebenarnya. Kau tahu? Awal pagi aku dah kne g angkut barang2 utk dorg wat kje.. Aku kne potong smua, buat mana patut.. Smua aku buat.. Ada adik2 2-3org besar2 dh pun tp malasnya ya Allah..

Aku xleh describe macam mna.. Buat kje sikit ungkit, cakap td dia dh buat itu.. Keje bukan sikit..mmg banyak.. Tp masing2 satu keje je buat.. Dan aku,, basuh pinggan aku.. Keje potong2 bhan aku.. Angkat itu ini aku.. Tong2 segala mak pak yg mertua aku guna, kalau dia mlas aku jugak kena basuh.. Aku penat..

Aku pun manusia.. Dorg kalau mintak tlg ckap xlarat sbb puasa.. Abis aku ni xpuasa ke apa? Aku kadang geram dgn bdk2 ni.. Malas tu mmg xleh bincang.. Siap smua brg2 yg nk bwak g bazar kadang aku jgk yg hantarkan mertua niaga..

Lepastu balik x sudah2 lagi,, rumah mmg besepah sbb duk buat keje td.. Aku jgak yg kne kemas.. Sapu2 bagi bersih.. Tu pisau2 barang2 yg guna kat dpan masa nk potong2 hiris2 smua.. Aku jgak yg basuh.. Makanan nk berbuka,, aku jgak yg masak…

Lpastu siap2 aku lagi yg kena amik dorang.. Dan korang tahu x? Aku cuma dibayar x lebih dr rm20.. Aku bukan tak besyukur.. Anak2 dorang tu yg xbuat keje pun dapat rm10.. Aku dahla suami jauh.. Balik kejap2.. Mmg duit tu je aku ada untuk belanja..aku jimat2 sampai suami balik..

Atleast kesian la aku.. Penat kot wat keje… Up smpai rm20 pun xpe.. Bole jugak simpan rm10 satu hari.. Aku rasa cam x adil.. Dorang ni macam pergunakan aku je.. Aku sabar je ni.. Sbb dah janji dgn suami aku nnt balik aku ikot dia.. Tu je aku nak luah..

Korang nk kecam, kecam la..aku bukan berkira sangat. Yg aku pelik, mertua ckap duit mmg ckup2 untuk rolling modal ngan bg upah wat keje je.. Sedangkan, kalau keluar sakan belanja.. Ratus2.. Baju raya dah siap beli. Harga kat 200.. Anak2 lagi.. Aku xjelous pun xdapat baju sbb tu bukan tgjawab dorang..

Tapi yg jd persoalan aku kenapa kedekut sgt nk bagi aku lebih sikit upahnya.. Beli itu ini ratus2 boleh je.. Benda ni nk cakap depan2 mmg x tercakapla.. Sbb sedar diri menumpangkan..

Tapi kalau lah diorang tu faham, dgan keje banyak2 smua aku buat.. X jatuh miskin pun stakat nak tambah rm5 upah aku.. Aku ada anak lagi.. Nak jugak bahagiakn anak beli kuih2 bulan puasa ni..

Komen warganet

Anis: emm mcm ni lah.. lebih baik angkat kaki cri kerja dekat lua..lebih berbaloi boleh buat simpanan sendiri.. yg penting kene nekad utk keluar dri keadaan yg tersepit mcm ni..semoga dipermudahkan segalan urusan sis aamin

Lisa: Sedihnya.. saya boleh bayangkan keadaan awak tu.. sabarlah ea.. panas tak lama, akan hujan, susah tak lama, akan senang.. insha’Allah mudah2an awak akan terus cekal dan tabah.. dan semoga awak kekal bahagia dengan suami, anak2 dan keluarga tercinta..

Aminul: Yg ni memang kesian ..aku faham cm mana penat nya klu buat niaga makan ni..tambah2 bulan puasa..cuma pesan aku tahun depan suruh mak mentua kau buat iklan rm 20 utk jadi pembantu yg mcm kau buat tu…agak2 ada tak org datang ..hampehhhh tak akan ada.Jadi pandai2 lah bawak diri buat bod000 dah la.membantu kerana Allah tapi klu dah sampai mkn hati jgn dok buat gagah ..

Fateeah: Bersabarlah deq. Ujian Datang dalam Pelbagai bentuk.soalnya sekarang Kuat X Kuat kita nak tempuhi je deq..lepas ni pindah Ikut suami… Susah Senang makan X makan follow lah suami kau deq.Sebab kau ni menantu deq..kesalahan kau cuma sebab” bukan darah daging”mertua .. Menantu tetap jadi menantu pada pandangan mata mertua tidak Kira hebat mana pun kau berkorban..(tidak semua mertua jenis ni.tapi tetap wujud) Bertabahlah

Leave a Reply

Your email address will not be published.